+

Kā restartēt sašļukušu komandu (un atjaunot enerģiju uzņēmumā)

Ziniet, kā vajag motivēt cilvēkus? Noskatiet uzņēmuma izcilāko darbinieku (to, kuru citi uzskata par neaizskaramo) – un atlaidiet!

Šādu rekomendāciju es saņēmu no kāda semināra dalībnieka nu jau pirms vairāk kā trīs gadiem. Pa šo laiku tā arī neesmu saņēmies izmantot šo ietekumu. Un taisnības labad jāatdzīst, ka nez vai kādreiz saņemšos uz šādu soli.

Man ļoti palīdz paņēmieni, kurus esmu apguvis, vadot grupu darba sesijas. Līdzīgi, kā vadot komandu vai pat uzņēmumu, arī moderējot darba grupas, mēs bieži sastopamies ar tīri ikdienišķām situācijām, kad dalībnieki ir ar zemu enerģijas līmeni, demotivēti, neieinteresēti vai pat klaji protestējoši.

Viens paņēmiens, kas dod lielisku rezultātu – iesaistīt! Tāpat kā uzņēmuma vadītājam, arī darba grupas moderatoram ir savs iepriekš izstrādāts plāns – kas un kad katram būs jādara, lai kopā nonāktu pie iecerētā rezultāta.

Ja grupas vadītājs dalībniekus vienkārši iepazīstina ar plānu un uzreiz ķeras pie tā realizācijas, reti kad izdodas sasniegt apmierinošu rezultātu. Izcilu rezultātu – nekad. Kādēļ? Jo tas ir moderatora, nevis grupas dalībnieku plāns. Viņus neinteresē grupas vadītāja iecere, viņiem katram ir sava dzīve un savas intereses.

Savā vienkāršībā elegants veids, kā panākt grupas dalībnieku iesaisti, vai jūsu gadījumā – sapulces dalībnieku iesaisti, ir pavaicāt cilvēkiem, kas ir svarīgākie jautājumi, ar kuriem jāstrādā (kuri jāatrisina), lai iegūtu (jums) vēlamo rezultātu.

Piemēram, ja sapulces uzdevums būtu panākt straujāku uzņēmuma ienākumu pieaugumu, jūs varat palūgt cilvēkus sadalīties pāris grupiņās (katrā pa 2-4 dalībniekiem) un nākt klajā ar priekšlikumiem, pie kuriem jautājumiem jāstrādā, lai palielinātu uzņēmuma ienākumus.

Tagad tie jau būs pašu darbinieku priekšlikumi. Tās būs iniciatīvas, kuras viņi paši būs identificējuši. Kā rāda mūsu pieredze un daudzi zinātniski pētījumi – savas idejas cilvēkiem ir daudz tuvākas un motivējošākas.

Tas pats princips, tikai pilnīgi citā līmenī strādā arī ilgtermiņa motivācijas panākšanā. Viens no būtiskākajiem demotivatoriem mūsdienu kolektīvos – cilvēki nesaprot sava darba jēgu, neredz mērķi, neizprot virsuzdevumu. Kad Komandas izcilības pētījumā jautājām Latvijas uzņēmumu darbiniekiem, kas ir viņu darba virsuzdevums, biežāk minētā atbilde bija – nodrošināt īpašniekiem peļņu. Kā jums šķiet, cik motivēti ir šie darbinieki?

Viņi faktiski strādā kā Sīzifs tajā senajā mītā, katru gadu veļot īpašnieku peļņu arvien stāvākā kalnā. Patiesībā peļņa jau nav pašmērķis, tā ir nepieciešama, lai uzņēmums spētu realizēt savu misiju. Tikai darbinieki to vēl nav izpratuši.

Šajā situācijā var palīdzēt tā saucamais stratēģiskās plānošanas process, kurā uzņēmuma vadības komanda (vai mazā uzņēmumā – visa komanda) kopā izstrādā uzņēmuma attīstības plānu. Rezultātā būs tas pats efekts – tas būs pašu darbinieku radīts plāns, tādēļ arī motivācija to realizēt būs ievērojami lielāka un ilgstošāka.

Vairāk par to, kā noorganizēt stratēģiskās plānošanas sesiju savā uzņēmumā, variet izlasīt, spiežot šeit.

Iespējams, būsiet pamanījuši, ka enerģija ir lipīga. Ja grupas moderators ir “uz viļņa”, ir pārliecināts un zina, uz kurieni ved grupu, cilvēki seko. Ja grupas vadītājam uzmācas šaubas par nākamo soli, arī grupa apstājas. Savā uzņēmuma vadītāja pieredzē esmu pamanījis līdzīgas tendences. Kad “apstājos” es, piebremzē arī komanda.

Man kā vadītājam šādos brīžos palīdz mans sparinga partneris. Labs jautājums īstajā brīdī ir zelta vērts. Tas palīdz ieraudzīt lietas jaunā gaismā un pamanīt iespējas, kuras citkārt paslīd garām nepamanītas.

Vēl viena lieta, ko esam novērojuši vadot grupu darbu, grupas enerģijas līmenis ir jāvada. Ir noteiktas stundas, kad kā likums mums ir ļoti zema enerģija un cilvēkiem velk uz snaudu. Pavērojiet, kas notiek jūsu sapulcēs ap 10:30-11:00, ap 13:30-14:00 un ap 15:00-15:30?

Kā mēs ar to tiekam galā? Ieplānojam aktivitātes enerģijas līmeņa pacelšanai. Kad darba grupā visi kopā izkustās, enerģija strauji atjaunojas, un varam turpināt strādāt pie sesijas uzdevumu realizēšanas.

Raksta ievadā pieminētais seminārs ar nosaukumu “Kā restartēt sašļukušu komandu” norisinājās pirms trim gadiem pašās ziemas beigās. Tas bija ļoti labi apmeklēts pasākums. Varēja just, ka cilvēkiem šī tēma ir aktuāla.

Tādēļ iedomājos, vai vai tas pats enerģijas fluktācijas princips neattiecas arī uz gadalaikiem? Citiem vārdiem – vai katru gadu martā cilvēkiem ir mazāk enerģijas kā, piemēram, maijā?

Ja tā, varbūt kopīga izkustēšanās lielajā pavasara talkā nav nemaz tik slikta alternatīva labākā darbinieka atlaišanai?

Autors: Jānis Skrūzkalns, Academia Baltic
Attēls no: gratisography.com